De maan

door rogerklaassen

door Roger Klaassen (met dank aan Samy Herskowicz en Jacques van Heemskerk)

In een reactie onder ons vorige bericht kregen we te horen dat het onderwerp van een Franse tijdschrift eerder al eens aan bod was geweest in onze eigen ‘Sapristi!’, en wel drie jaar geleden. Dan heb ik slecht nieuws voor mensen die alleen berichten met ‘nieuwe’ inhoud willen lezen, want Kuifje-nieuws wordt met enige regelmaat rondgepompt – soms met nieuwe inzichten, maar heel vaak ook zonder echt nieuws voor de Kuifje-volgers.

Zo ben ik zelf helemaal flauw van alle autootjes en vliegtuigen en alles daaromheen. Maar ja, ik blijf jullie er toch mee lastig vallen als een supermarkt, oliebedrijf, boekhandelketen of vliegtuigmaatschappij er weer brood in ziet.

Zo’n onderwerp waar we al een aantal berichten aan hebben gewijd, en wat, zo verwacht ik, nog vaker aan bod zal gaan komen de komende weken, is de maanreis. Deze maand 50 jaar geleden stonden Neil Armstrong en Buz Aldrin op de maan, en de Kuifje-wereld is er enthousiast op ingesprongen met een hernieuwd dubbelalbum (net als 10 jaar geleden – geen Nederlandse editie), een tentoonstelling (in Château de Malbrouck), een eerste nummer van een nieuwe tijdschrift, enzovoorts. Hier nog wat nieuws van de maan.

Moulinsart brengt een album uit met de versie van de maanavonturen zoals die werden gepubliceerd in het weekblad Tintin (met de kleuren digitaal aangepast om een uniform beeld te krijgen – de oorspronkelijke tijdschriften waren niet altijd even goed gedrukt en zijn natuurlijk verkleurd). Rond de Kuifje-pagina’s een dossier over de echte maanreis, vergeleken met die van Kuifje. 160 pagina’s, 34 euro.

Het dagblad Trouw vergeleek oude stripboeken en films met de echte maanlanding: naast Kuifje komt onder andere Jules Verne aan bod. Ook deze keer weer wordt het oordeel geveld dat Hergé een ‘verrassend accuraat beeld van de maanlanding’ voorspelde. Een hardnekkig misverstand, want de echte maanlanding leek natuurlijk in vrijwel geen enkel opzicht op wat Hergé ons voorschotelde: de echte raket landde niet op de maan, laat staan dat hij terugkeerde (hij stortte na de lancering in zee), de echte raket had geen nucleair krachtbron, magnetische schoenen zorgen er echt niet voor dat je normaal kunt lopen in gewichtloze toestand, etcetera. Mijn verklaring van de misvatting dat Hergé de maanreis zo goed voorspelde, zijn zijn fantastische tekeningen van het maanlandschap, met name zijn tekening waarin de aarde aan de hemel staat, de gewichtloosheid en de gevolgen daarvan die Hergé treffend en met humor weergeeft, het gevoel van de enorme afstand dat Hergé weet op te roepen tussen maan en aarde en de spanning van het uitblijven van communicatie tussen aarde en astronauten. Kortom: het genie van Hergé is dat hij zo’n indruk weet te maken met zijn Kuifje-albums, dat zijn lezers de werkelijkheid gekleurd door die albums gaan bekijken – in de loop van de tijd lijken zijn verhalen waar te worden. Maar goed, dat is dus mijn theorie, dit lees je niet in Trouw.

Ook leuk voor jou?

2 commentaren

Peter 8 juli 2019 - 23:53

Beste Roger,
je berichten alhier lees ik steeds met veel genoegen. Graag wil ik je erop attent maken dat het Bob de Moor, de assistent van Hergé, is die verantwoordelijk is voor de prachtige, realistische tekeningen van de maan van veraf, het maanoppervlak vanaf de maan zelf en in feite de complete decors van de twee maanavonturen.

rogerklaassen 10 juli 2019 - 11:19

Dag Peter, zeker heeft Bob de Moor een belangrijke bijdrage geleverd aan de tekeningen van de maanavonturen, en daarmee aan de indruk die het album maakt! Goed om dat nog eens te vermelden!

Comments are closed.