Franse rap

door rogerklaassen

door Roger Klaassen (met dank aan Samy Herskowicz)

De Franse rapper Tiers-Monde (of kortweg Tiers) bracht onlangs het nummer Mamadou uit. De cd-hoes laat geen twijfel over de inspiratiebron voor de tekening.

De rapper Tiers-Monde komt uit Le Havre en zijn nummers gaan over grote hedendaagse thema’s als discriminatie, het egoïsme van rijke westerse landen en de armoede in de derde wereld (ofwel: Tiers Monde – hij verandert zijn pseudoniem na een reis door Senegal). Hij zet zich in voor gevangenen: hij geeft ze schrijflessen om zich te leren uitdrukken. Tiers zelf schreef de teksten voor de manga-serie ‘Nako’, samen met Maxime Masgrau.

Ik heb de tekst van het nummer Mamadou aandachtig doorgelezen – en dat was niet makkelijk. Mijn interpretatie is dat Tiers rapt over zijn eigen identiteit en hoe hij door de buitenwereld gezien wordt. Hij wil dat hij er toe doet, dat hij niet onopgemerkt voorbij gaat, hij wil niet op het tweede plan spelen, hij wil zich niet verschuilen achter uiterlijkheden – en de rap is zijn middel om dat te doen. De rap heeft hem uit problemen (de bajes) gehouden en respect opgeleverd; sommigen noemen hem de ‘Black De Gaulle’. Als je weet dat dit Tiers’ eerste werk is na vier jaar stilte, begrijp je dat hij zich weer even wil neerzetten.

De cd-hoes is duidelijk geïnspireerd op het werk van Hergé. Ik zie het als een tekening die positiviteit (het reiken naar de sterren) en de dubbelzinnige identiteit van Tiers (zowel Afrikaans als Europees) laat zien, en ook een knipoog is naar westerse cultuurgoeden zoals Kuifje, waarin vooroordelen en racistische stereotypen doorschemeren. Achter een ogenschijnlijk eenvoudige tekening schuilt een hele wereld van verwarring rond identiteit en tot welke groep je behoort.

Opnieuw blijkt hoe iconisch het werk van Hergé is geworden, dat je door er een kleine draai aan kunt geven midden in de 21ste actualiteit terecht kunt komen.

  • Het nummer Mamadou is hier te beluisteren: klik hier.

Ook leuk voor jou?