Met Kuifje aan boord van de Prins Boudewijn

door rogerklaassen

door Roger Klaassen

Onlangs verscheen ‘Met Kuifje aan boord van de Prins Boudewijn’, geschreven door Marcel Wilmet en met illustraties van Stanislas.

De tekeningen van Stanislas en de tekst van Wilmet vertellen het verhaal van het passagierschip ‘Prins Boudewijn’, waarmee Hergé in 1937 de oversteek maakte van Oostende naar Dover, en waarmee Kuifje later dat jaar ook naar Engeland zou afreizen voor zijn avontuur rond de Zwarte Rotsen. Hergé maakte de oversteek op 2 april, Kuifje op 20 mei.

Hergé maakte de reis naar Engeland (van slechts een paar dagen) in een groepsreis van zijn school Saint Boniface. Er zal weinig bekend zijn van Hergé’s Engelse reis, want heel veel kan Wilmet ons er niet over vertellen. En dat is jammer, want volgens mij gaat het om een zeldzame gelegenheid waarbij Hergé vooraf zelf een land bezoekt waarnaar Kuifje later op reis zou gaan (ik meen dat hij het alleen voor ‘De Zaak Zonnebloem’ ook deed, voor het deel dat in Zwitserland speelt). Zou Hergé geen foto’s of schetsen van Engeland hebben teruggebracht?

Ik ken nog een ander verhaal van Hergé in Engeland, waarvan ik niet meer weet waar ik het ooit heb gelezen. Ik ben zelf illustrator, dus ik ben nieuwsgierig naar de materialen waar andere tekenaars mee werken, vandaar dat ik dit waarschijnlijk heb onthouden: Hergé tekende met een inktpen van Gillott (de Gillott Inqueduct No 2) – in een interview las ik ooit dat hij er daar een aantal van kocht tijdens een verblijf in London en dat hij er rond het maken van Picaro’s nog slechts één exemplaar van over had (hij schijnt ze zelf bijgevijld te hebben om ze langer te kunnen gebruiken). Maar helaas komt deze anekdote niet voor in dit boek; het zou natuurlijk kunnen dat Hergé zijn pennen kocht tijdens een andere reis naar Engeland?

De tekeningen van Stanislas zijn, zoals altijd, elegant en luchtig. Hij laat Hergé min of meer Kuifjes belevenissen vooraf beleven. In zijn tekeningen heeft hij een raadseltje verstopt dat voor de doorgewinterde Kuifje-fan een beetje te doorzichtig is. Maar ook voor hem zal het een beetje behelpen zijn geweest als er zo weinig bekend is van wat Hergé heeft meegemaakt op zijn reis.

Het rijk geïllustreerde boek gaat met name over het schip , de ‘Prins Boudewijn’ zelf. En dat is smullen voor liefhebbers van de scheepvaart: oude foto’s, technische tekeningen, reclames en reportages over en van het schip komen langs. Het is toch jammer dat Hergé niet wat meer scènes aan boord heeft laten spelen!

Wat mij opviel in het boek, is dat je aan sommige tekeningen uit reclames van eind jaren 1930 kunt zien dat de ‘klare lijn’ in de mode was. Soms lijkt het wel of Hergé zelf de pen ter hand heeft genomen in opdracht van de rederij.

Ik was ook erg gecharmeerd van de tekeningen van Maurice Pauwaert voor het blad ‘Wandelaer- Sur l’eau’ (een blad van het Belgische ‘Ministerie van Zeewezen’). Op één tekening laat Pauwaert zien dat de ‘Prins Boudewijn’ zo snel is dat het schip eigenlijk niet valt te tekenen; op een andere tekening laat hij zien hoe het schip de golven trotseert – een tekening die doet denken aan de bekende zeeziekte-scène uit ‘De Geheimzinnige Ster’.

Kortom: het is een aardig boek voor wie geïnteresseerd is in de achtergronden bij Kuifje, en met name de scheepvaartliefhebbers onder ons.


De Nederlandstalige luxe editie is uitverkocht. Gegevens van de ‘normale’ editie:

  • Aantal pagina’s : 38
  • Formaat : 20 x 15 cm.
  • Prijs : 25 euros

Het boek is vanaf 5 maart exclusief te koop via onderstaande kanalen:

  • EXCLUSIEF in de stripzaak « Jeu de Bulles », Vossenplein 79 te 1000 Brussel (open op vrijdagen, zaterdagen en zondagen van 10u.30 tot 14u.)
  • Of EXCLUSIEF te bestellen via volgend emailadres: : info@art9experts.com of kijk hier (stukje naar beneden scrollen voor de Nederlandstalige informatie)

Ook leuk voor jou?