Pat Andrea in Museum MORE

door rogerklaassen

door Roger Klaassen (met dank aan Samy Herskowicz)

Op dit moment en tot en met 23 januari 2022 kun je in Museum MORE een tentoonstelling zien van het werk van Pat Andrea, onder de titel ¿QUÉ PASA?. Pat Andrea is een kunstenaar die bekend is van zijn expressieve schilderijen met zowel aantrekkelijke als enigszins afstotende vrouwen. De schilderijen laten raadselachtige scènes zien, waarin de figuren vaak midden in hun beweging stil lijken gezet – er vallen hele verhalen te verzinnen als je de werken bekijkt. De schilderijen en tekeningen van Pat Andrea kenmerken zich door een grote helderheid en precisie – karakteristeken waar ook Hergé befaamd om is geworden. Pat Andrea werd in 1942 geboren in Den Haag en werkt tegenwoordig in Parijs en Buenos Aires.

Zoals jullie weten, was Hergé vanaf de jaren 1950-60 een fervente verzamelaar van moderne kunst. In zijn collectie bevinden zich ook twee werken van Pat Andrea die nu te zien zijn in deze tentoonstelling in Museum More. Het gaat om de werken ‘Vrouw op het gras’ (de Franse titel spreekt van een ‘jong meisje’) en ‘De val’.

De val – © Museum MORE – foto Rachelle Stoffels, 2021

In ‘De val’ zien we het moment waarop een vrouw struikelt over een hond – de val is op het schilderij bevroren. Het is makkelijk in te zien dat het weergeven van beweging voor een striptekenaar als Hergé een aantrekkelijk onderwerp is. Waar het bij Hergé gaat om in stilstaande beelden zoveel mogelijk beweging te suggereren, krijg ik bij het schilderij van Pat Andrea juist de indruk van het tegenovergestelde: een zo stilstaand mogelijk beeld maken van een beweging.

Vrouw op het gras (het linker schilderij) – © Museum MORE – foto Rachelle Stoffels, 2021

‘Vrouw op het gras’ laat een heel dromerig beeld zien – een stil beeld van een stil moment. Op bovenstaande foto is het niet goed te zien, maar de vrouw is scherp en precies geschilderd, terwijl de groene achtergrond juist vaag en onscherp is. Uit de boeken van Pierre Sterckx over Hergé en de kunst, weet ik dat Hergé schilderijen vaak uitzocht op de meditatieve kracht die ervan uitgaat – de reden dat hij vaak de voorkeur gaf aan abstracte en minimale werken als die van Fontana (eenvoudige snedes in wit doek). Ik kan me voorstellen dat dit schilderij van Pat Andrea Hergé ook in meditatieve sferen kon brengen.

In de catalogus van de tentoonstelling vinden we meer informatie over Hergé en Pat Andrea. Andrea maakte naast zijn schilderijen ook tekeningen, waarbij hij streefde naar grote helderheid en de contour van de figuren benadrukte – dat moet ons bekend in de oren klinken – en in de inleiding van de catalogus wordt dan ook een verband gelegd tussen het werk van Pat Andrea en Hergé. Het is dus niet verrassend dat Hergé aangetrokken werd door het werk van Andrea. In 1972 kocht hij (via de eerder genoemde Pierre Sterckx) twee tekeningen en een schilderij. In 1977 bezochten Hergé en Fanny het atelier van Pat Andrea in Den Haag en kochten daar toen het schilderij ‘De val’.

In de catalogus vergelijkt men dit schilderij met het laatste plaatje op een strippagina, een cliff-hanger of pageturner. Ik vraag me af of Hergé dit er toen ook inzag, en of hij Pat Andrea er niet fijntjes op zou hebben gewezen dat de struikelende vrouw dan beter naar rechts had kunnen struikelen, met de leesrichting mee…

¿QUÉ PASA? – De kunst van Pat Andrea
t/m 23 januari 2022
Museum MORE
Hoofdstraat 28
7213 CW Gorssel

www.museummore.nl


Met dank aan Ellen van Slagmaat van Museum MORE

Ook leuk voor jou?