Door Jacques Heemskerk
Paris Flash en De medewerkers van de Klare Lijn deel 4, Bob de Moor
– Het stuk over Paris-Flash op p. 51 laat onvermeld dat er wel degelijk een magazine bestond in de jaren ’50 dat Paris-Flash heette. Het magazine zou van dezelfde strekking geweest zijn als Paris-Match, gekenmerkt door een lichte sensatiezucht. Het is dus goed mogelijk dat Hergé zijn inspiratie uit dit magazine haalde, het is in ieder geval maar een paar jaar verschenen. Ik wist dit ook niet eerder, maar werd er op geattendeerd door het boek ‘Hergé & la publicité’ door Jean-Claude Jouret (uitgeverij Weyrich te Neufchâteau).
– Bij de foto van de Gilles de Binche staat vermeld ‘Carnavalsfiguren in het Vlaamse Binche’ pagina 59
Binche ligt in Henegouwen, en dat is dus niet Vlaanderen, maar Wallonië, het is dus het ‘’Waalse Binche’.
Bovenstaande aanvullingen en correcties ontvingen we van een van de lezers.
Wat gebeurde er met Kuifje in Palestina?
Op pag. 15 is abusievelijk een verkeerde afbeelding (3) geplaatst, welke wezenlijk anders is dan degene die werd aangeleverd. Op het kaartje in DB! staat nu een verdeelplan en niet, zoals bedoeld en de begeleidende tekst beschrijft, de actuele situatie van dat moment. Onderstaand het juiste plaatje.
Tevens werd om verschillende redenen het linkergedeelte van afbeelding 4, met Finkelstein, en de referentie daarnaar in de tekst*, weggelaten en daarmee de verwijzing naar afbeelding 5 uit zijn verband gehaald. De mannen met baard hieronder stellen eventueel Begin voor. De man op de foto (5) ís Begin.
* Wat (mij althans) daarnaast opvalt is de vervanging van de nogal gemene Finkelstein door een iets vriendelijker Goldstein (afbeelding rechts). Wat hiervan precies de reden is geweest heb ik niet kunnen achterhalen.