door Roger Klaassen (met dank aan Samy Herskowicz)
Het is alweer enige tijd geleden dat ik een berichtje maakte voor onze website. We gaan een beetje inlopen met kleine nieuwtjes van de afgelopen tijd.
Bilan

Beginnen we met het recentste nieuws. Het Zwitserse tijdschrift Bilan maakte zijn jaarlijkse lijstje van de 300 rijkste Zwitsers. Ik weet niet of het echtpaar Rodwell de Zwitserse nationaliteit bezit, maar ze staan er wel in (met een geschat vermogen tussen 200 en 300 miljoen Zwitserse frank). In het blad lezen we ook een interview met Nick Rodwell. Veel bekend nieuws, dus ik beperk me hier tot een paar nieuwtjes.
De interviewer Vincent Villioz vraagt Rodwell hoe de rechten en financiële zaken geregedl zijn bij overlijden van Fanny en Nick. Rodwell ontwijkt de vraag enigszins door twee voorbeelden te noemen waar het met testamenten anders is verlopen dan door de overledene gehoopt was. Kort gezegd: bij Peter Ustinov kreeg zijn laatste echtgenote alles en zijn oudste zoon niets, in het geval van Franz Kafka deed de erfgenaam niet wat Kafka wilde, dat was namelijk het verbranden van zijn manuscripten. Mij werd niet helemaal duidelijk wat deze zaken nu te maken hebben met de nalatenschap van Hergé, maar in elk geval: Rodwell is er mee bezig.
Rodwell is ook bezig met twee boeken. Het eerste is ‘Trust but verify, un conflit d’interêts’. Dit boek zou gaan over alle verwikkelingen rond de nalatenschap, met advocaten en dergelijke. Volgens Rodwell wordt het een ‘klein Hiroshima’ in zekere milieus, met name in Genève. Het boek zou moeten verschijnen in 2023, dus dan weten we meer.
Een ander boek waar hij aan werkt met een andere auteur is de ‘Casterman Papers’. Dit zou gaan over de zaak rond die schets van Hergé voor ‘De Blauwe Lotus’, waar zo veel over te doen was, omdat Rodwell de familie Casterman beschuldigde van diefstal. Rodwell heeft het over meerdere anders gestolen stukken. Een eigenzinnige invulling van het nieuwe élan waarmee Moulinsart en Casterman de toekomst tegemoet zouden gaan…
Nacho Simal

Ouder nieuws is de annulering van een tentoonstelling van het werk van Nacho Simal bij Galeria Cromo in Barcelona. De expositie zou 8 oktober opengaan, maar werd afgeblazen na ontvangst van een brief van Moulinsart.
Het werk van Simal lijkt mij in de lijn liggen van ‘geïnspireerd op’ , maar niet in de lijn van plagiaat en overtreding van het auteursrecht. Denk aan de zaak Marabout, de schilder die Kuifje combineerde met werk van Edward Hopper. In die zaak werd Marabout niet alleen vrijgesproken, maar moest Moulinsart ook de galeriehouders een schadevergoeding betalen wegens ongeoorloofde dreigementen.
Kortom: de galerie had in mijn ogen niet hoeven sluiten, maar wie weet leverde deze annulering meer aandacht op…
Peppone
Een zaak die Moulinsart wel won, was de zaak tegen Peppone, die man die beelden maakt en die vervolgens volplakt met plaatjes uit de albums.

Peppone verloor zijn zaak dus, maar tijdens een bezoek aan Honfleur zag ik een galerie waar de beelden van Peppone nog volop te koop waren. Nu loopt er een hoger beroep in deze zaak, dus misschien is verkoop tot de uitspraak daarin wel toegestaan, maar ik vond het opmerkelijk.
Demeures Historiques & Jardins

Dan zag ik deze cover van het blad ‘Demeures Historiques & Jardins’ – een Belgisch tijdschrift met ook een Nederlandstalige editie (Historische Woonsteden & Tuinen). Een mooi gephotoshopt plaatje van het middendeel van het kasteel van Cheverny, dat wij beter kennen als Kasteel Molensloot. De aanleiding voor een artikel over Cheverny/Molensloot was de 80e verjaardag van kapitein Haddock.
Le Moniteur
In de post van Samy zitten altijd heel veel tekeningen, gebaseerd op Kuifje. Meestal van goedwillende amateurs en niet altijd even mooi, dus we trekken onze grenzen. Zo vind ik het wel fijn als zo’n tekening ook daadwerkelijk ergens is gepubliceerd in een krant, tijdschrift of boek. Dat is het geval bij deze cover van Le Moniteur, een Frans tijdschrift voor ‘publieke werken en gebouwen’, met een tekening van Hervé Pinel.

De cover siert een speciaal nummer over HLM (Habitation à loyer modéré), wat wij ‘sociale woningbouw’ zouden noemen. Ook in ons eigen land is op dat gebied werk aan de winkel, lijkt me, en wij trekken dan meestal het begrip ‘Deltaplan’ uit de kast. In Frankrijk is de term ‘Objectif…’ dan een vaste uitdrukking, en daarbij past dan weer ‘Objectif Lune’, het album dat wij kennen als ‘Raket naar de maan’.